lauantai 9. tammikuuta 2021

Entä jos #Haasteidenhaaste ei sujukaan...

Aina ei suju ja eipä voi mitään. Semmoista se on! Sitten vain höllennät haastetta ja olet tyytyväinen, että sait edes osan siitä tehtyä. 

Minulle kova pala oli huomata tänään, että jäin geokätköilyssä ilman yhtä virtuaalitarraa ts. vuoden 2021 alun souveniria! Unohdin, että se olisi edellyttänyt ainakin yhden kätkön hakua ajalla 1. - 8.1.2021. Syypäitä tähän unohdukseen oli kaksi. Toinen oli tämä blogi ja toinen toipilasaikani. Blogia olen askaroinut niin innoissaan, että unohdin kätköilyn. Lisäksi olen ollut sairaslomalla leikkauksen takia.

Miksi sitten haaste saattaa jäädä kesken tai jotain siitä jää tekemättä?

1. Haasteet, varsinkin vuoden mittaiset, ovat sellaisia, että tarvitset niihin pitkäjänteisyyttä. Tiedän, että minulta löytyy sitä, jos haaste on vain tarpeeksi inspiroivat ja ns. etenevä. Kaikki haasteet eivät sellaisiksi ehkä kuitenkaan osoittaudu.

2. Haasteesi tulisi olla jollain tavalla realistinen. Lintuhaasteen 100 tunnistettua lintua ovat minulle mahdollisia, vaikken lintuharrastaja olekaan. Tunnen kuitenkin jonkin verran tipusia. 

Erilaiset ulkomaanmatkailuhaasteet unohdan tältä vuodelta täysin. Ehkä nämä voivat olla loppuvuodesta mahdollisia, mutta en edes viitsi alkaa haaveilemaan. Tulisi vain paha mieli?

3. Haaste ei saa olla minulle sellainen, että joutuisin joka päivä tekemään väkisin suoritteen. Se ei ole minun juttuni. Olen geokätköilyssä tehnyt haasteita, joissa pitää hakea vähintään yksi kätkö päivässä. Jaksoin tätä 151 päivää peräkkäin, jonka jälkeen lähdimme lomamatkalle merten taakse. Siihenpä se "kätköputki" jäi. Viime kesänä jaksoin pitää kätköputkea 99 päivää. Sitten hajosi auto, homma vaikeutui ja kätköputki nyykähti. Sinulle tämä voi olla ihan ok juttu!

4. Minulla on perhe (puoliso, kolme lasta ja koira), joka on otettava huomioon. Olen hieman "lähtee lapasesta" -henkinen ja näin perheellisenä se ei ole lähtökohtaisesti hyvä juttu. En halua, että kaikilla on paha mieli eli minulla siksi, kun en saa tehtyä haasteita ja perheellä siksi, että minulla ei ole aikaa kuin haasteelle/haasteille. Pikkuisen tosin pitää aina välillä innostua ja "lähteä lapasesta"...

5. Käyn päivätöissä ja siirryn nyt vuoden alusta uuteen positioon ja projektityöhön kahdeksi vuodeksi. Homma on sen verran uutta ja mielenkiintoista itselleni, että se varmasti haukkaa ison palan ajastani. En myöskään tiedä, mitä kaikkea se poikiikaan!

6. Saatan ja saatat sairastua. Korona on meillä toistaiseksi vältetty. Molemmat perheen aikuiset ovat pääsääntöisesti etätyössä ja lukiolainen etäopiskelee. Ylä- ja alakoulut ovat kuitenkin auki ja meillä on sekä ylä- että alakoululainen. Ostokset hoidamme netistä ja noutoina, mutta välillä "liveostoksia" on pakko tehdä.

Korona ei ole kuitenkaan ainoa sairaus. Ihan normiräkikset ynnä muut saavat tainnoksiin. Ja mistä sitä tietää, mitä sattuu ja milloin. 

Olen itse ollut kuukauden sairauslomalla toipumassa suunnitellusta keuhkojen tähystysleikkauksesta. Minulta leikattiin hyvänlaatuinen hamartoomakasvain. Se löydettiin neljä vuotta sitten sattumalöydöksenä keuhkokuumeen yhteydessä ja viime syksynä se päätettiin leikata, koska varmuutta sen laadusta ei ollut. Ja ei, en tupakoi tms. Tämä ei ollut keuhkosyöpä.

Kuvittelin vuoden 2020 aikana saavani kasaan 2500 geokätkölöytöä vuodessa (se on haaste!), mutta homma suli, kun leikkausaika tulikin joulukuulle. Olin ihan varma, että se venyy ties minne. Haaste jäi 260 kätköä vajaaksi eli viime vuonna löysin 2240 kätköä. Ihan hyvä tulos sekin, mutta tuo kyseinen haaste on sitten pinnisteltävä joku toinen vuosi. Tämän vuoden haasteeksi en sitä ota.

Suosittelen armollisuutta #Haasteidenhaasteellesi. Ja ennen kaikkea, jos yksi ei suju, ota toinen! Siksihän tämä on #Haasteidenhaaste. Tai totea, että haaste toteutui osittain. Sekin on jo huippua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Laitapa viestiä :-)