lauantai 9. tammikuuta 2021

Minun #Haasteidenhaasteeni nrot 1-6

Omiin haasteisiini olen kerännyt kirjoituspäivään (9.1.2021) mennessä yhteensä 12 haastetta. 

Ne ovat:

1. Helmet -lukuhaaste (linkki: Helmet -lukuhaaste 2021 )

Helmet -lukuhaasteessa on 50 eri aihetta, joista jokaisesta tulee lukea kirja. Haasteen voi suorittaa joko niin, että yksi kirja vastaa yhtä aihetta tai sitten yksi kirja voi vastata useaan eri aiheeseen. Valinta on sinun!

Minä aion lukea jokaiseen kohtaan yhden kirjan. Tällä hetkellä tilanne on sellainen, että kohdat 8, 9, 17, 20 ja 43 ovat täyttyneet eli olen lukenut/kuunnellut yhteensä viisi kirjaa vuoden alusta. Kerron haasteesta ja kirjoistakin kunkin haasteeni omassa postauksessa myöhemmin. Tällä hetkellä kuuntelussa on Tommi Kinnusen "Ei kertonut katuvansa", joka on kuudes kirjani tänä vuonna. 

Minulla on käytössä Storytel, joka tuli hankittua esikoisen toiveesta viime kesänä. Itse innostuin tästä vasta loppuvuodesta. En tiedä, miksen osannut sitä käyttää! Näitä vastaavia, kuten Storytel, löytyy muitakin (esim. Bookbeat , Elisa -kirjat , Supla , Nextory) ja usein näissä "kirjahyllyissä" on aloittajalle ilmaisia kuuntelujaksoja tarjolla. Minä olen nyt jumittanut Storyteliin, ehkä pitäisi tsekata muutkin. Tietenkin myös kirjastoilla on omia e-kirja/äänikirjapalveluitaan, mutta suosituimmat teokset ovat pitkän varauslistan päässä.

Olen osallistunut Helmet -lukuhaasteeseen vuonna 2019, jolloin minulta jäi seitsemän kohtaa vajaaksi. Viime vuosi jäi välistä, kun en muistanut haastetta heti alkuvuodesta. Helmet-lukuhaasteella on oma facebook-sivu.

2. Geokätköilijan talviohjelma 13.1. - 30.3.2021 (linkki: Geokätköilijan talviohjelma 2021 )

Geokätkökauppa Kiven alla (ja suomalainen geokätkösivusto Geocache.fi ) järjestävät nyt kolmannen kerran geokätköilijan talviohjelman. Talviohjelmaan pääset mukaan 25 euron maksulla (jos ilmoittautui jo marraskuussa niin maksu oli 15 euroa) ja se sisältää viikoittaiset talviohjelman tehtävät geokätköilyyn liittyen (esim. mysteerin ratkontaa, kätköjen etsintää eri tavoin). Tämä sopii myös aloittelijoille ja on hyvä alkupotku geokätköily-harrastukseen! Talviohjelmalla on oma facebook-sivustonsa, josta saat vinkkejä ohjelman tehtäviin.

Talviohjelmassa voit voittaa viikoittain palkintoja pisteillä, joita saat, kun suoritat viikkotehtävät (tämähän on minulle siis ihan mahtava juttu =suoritepisteitä siis!). Lopussa arvotaan isompi palkinto (GPS-laite), jossa ovat mukana kaikki tienaamasi pisteet koko talviohjelman ajalta. Olen saanut kaikki pisteet molemmista aiemmista talviohjelmista, mutta yhtään palkintoa en ole saanut 😄 Tämähän ei tietenkään haittaa, koska tästä saa myös virtuaalitarran (viereiset kuvat).

3. Luontohaaste 2021 (linkki: Luontohaaste 2021 )

Luontohaaste-blogissa julkaistaan kuukausittain luontohaasteita, joista voit valita sopivat haasteet tai sitten tehdä vaikka kaikki kunkin kuukauden aikana. Luontohaasteella on myös facebook- ja instagram-sivut.

Tiedän jo nyt, että tammikuun haasteesta jää luonnonvesiin pulahtaminen väliin. Ei pysty, ei kykene! Tuskin vietän yötä teltassakaan. Otsalamppuretkellä olen sen sijaan käynyt jo monta kertaa ja herkkukaakaonkin voisi nauttia. Unelmakartta vuoden retkille kuulostaa myös mielenkiintoiselta. 

4. Retkihaaste 2021 (linkki: Retkihaaste 2021 )

Retkihaaste-blogista löytyy tämän vuoden haasteen lisäksi myös vuosien 2017-2020 haasteet. Retkihaasteella on facebook- ja instagram-sivut.

Tämä on haaste, jota olen monesti katsonut, mutta sitten unohtanut koko homman, koska retkeilen/retkeilemme muutoinkin niin paljon. 

Tällä hetkellä voisin kuitata haasteesta ainakin kohdat: 1, 2, 3, 4, 5, 10, 41 ja 48. Näistäkin postaus tulossa myöhemmin! 

5. Helmet -pieni elokuvahaaste (linkki: Helmet -pieni elokuvahaaste )

Tämä on minulle "paha nakki". Pidän elokuvista, mutta jostain syystä niitä ei juurikaan tule katsottua. Televisiota en katso oikeastaan ollenkaan. Meiltä löytyy kyllä Netflix ja Disney+ , mutta, mutta... En minä niitäkään katso, vaikka nuorempana telkkari oli kiva kaveri.

Elokuvissa käymme silloin tällöin, mutta nyt korona-aikana sekin on jäänyt. Viime syksynä kävin katsomassa ainoastaan TENET -elokuvan. Tykkäsin! Minuun uppoaa Starwars/Star Trek/James Bond/Matrix -tyyppiset tekeleet sekä avaruuteen liittyvät elokuvat, joten TENET oli oikein sopiva.

Katsotaan nyt, miten elokuvahaasteen kanssa käy. Tämän takia otan haasteeksi vain tuon pienen elokuvahaasteen. Elokuvahaasteesta on myös 50 kohdan haaste tämän 25 kohdan sijasta.

6. Tunnista ja havaitse 100 lintulajia vuoden aikana 2021 (linkki: Tunnista 100 lintulajia )

Tästä haasteesta minulle sopivin lienee tuo perinteinen sarja. En ole vielä ilmoittautunut/kirjautunut haasteeseen Birdlife.fi -haastesivulla. 

Tunnen lintuja jonkin verran, koska olen ollut niistä kiinnostunut, mutta en ole niitä erityisemmin bongaillut. Tämän vuoden saldoni (jonka siis muistan) on yksi eli mustarastas. Koiramme rakastaa lintuja ja erityisesti nämä mustarastaat tuntuvat olevan mieleen. Niitä se lehauttaa lentoon lenkillä ollessa...

Tässäpä siis ensimmäiset kuusi haastettani!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Laitapa viestiä :-)